ΠΑΙΔΙΑ

Λογοθεραπεία για παιδιά

Μια κοινή παρανόηση είναι ότι η λογοθεραπεία περιορίζεται στη θεραπεία διαταραχών άρθρωσης και ροής του λόγου (π.χ. παιδιά δυσκολέυνται να προφέρουν το δύσκολο ‘σ’ ή το ‘ρ’ ή τραυλίζουν). Στην πραγματικότητα, η λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με την αξιολόγηση, την διάγνωση, πρόληψη, την μελέτη, την έρευνα και την θεραπεία διαταραχών ομιλίας, λόγου, επικοινωνίας, φωνής, σίτισης και κατάποσης, σε ενήλικες και παιδιά, όποια κι αν είναι η αιτία αυτών των διαταραχών: νευρολογική, εξελικτική ή λειτουργική.

με αρχικό έλεγχο για τυχόν διαταραχές επικοινωνίας, λόγου και/ή κατάποσης και συνεχίζονται με την αξιολόγηση, τη διάγνωση, την παρέμβαση και τη θεραπεία. Οι λογοθεραπευτές/λογοπαθολόγοι (SLPs) παρέχουν ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών, κυρίως σε ατομική βάση, αλλά και ως υποστήριξη για οικογένειες, ομάδες υποστήριξης και παροχή πληροφοριών στο ευρύ κοινό. Αναπόσπαστο κομμάτι της λογοθεραπευτικής παρέμβασης αποτελεί η Συμβουλευτική για την παροχή πληροφοριών και συμβουλών σχετικά με τη διαχείριση των δυσκολιών που αντιμετωπίζει ο θεραπευόμενος αλλά και η οικογένεια του.
Τέλος, λόγο της πολυπλοκότητας των διαταραχών που διαχειρίζονται οι λογοθεραπευτές, συνεργάζονται με άλλους επαγγελματίες υγείας, συχνά ως μέρος μιας διεπιστημονικής ομάδας. Όπου κρίνεται απαραίτητο γίνεται παραπομπή σε ειδικούς αναπτυξιολόγους, ωτορινολαρυγγολόγους, παιδονευρολόγους, παιδοψυχολόγους, παιδοψυχιάτρους, φυσίατρους, εργοθεραπευτές φυσιοθεραπευτές και ειδικούς παιδαγωγούς.

  • Σε περιπτώσεις όπου παρατηρείται καθυστέρηση λόγου ή δυσκολία ανάπτυξης του λόγου
  • Σε περιπτώσεις αρθρωτικών διαταραχών (δυσαρθίες, δυσλαλίες)
  • Σε περιπτώσεις φωνολογικών διαταραχών (σιγματισμός, ρωτακισμός, κ.α.)
  • Σε διαταραχές ροής της ομιλία (π.χ. ο τραυλισμός, ταχυλαλία)
  • Σε διαταραχές φώνησης (π.χ.δυσφωνία) και αντήχησης (π.χ. υπερρινικότητα).
  • Σε δυσκολίες κοινωνικής επικοινωνίας.
  • Σε δυσκολίες στην εύρεση λέξεων και άλλα σημασιολογικά ζητήματα (π.χ. Ειδική Γλωσσική Διαταραχή/SLI)
  • Σε διαταραχές ακουστικής επεξεργασίας
  • Σε διαραραχές κινητικής επεξεργασίας (π.χ. αναπτυξιακή λεκτική δυσπραξία)
  • Σε γνωστικές διαταραχές που συμβαίνουν όταν ένα άτομο δυσκολεύεται να κατανοήσει τους άλλους (αντιληπτικός λόγος) ή να μοιραστεί σκέψεις, ιδέες και συναισθήματα (εκφραστικός λόγος)
  • Σε γνωστικές-επικοινωνιακές διαταραχές που περιλαμβάνουν προβλήματα οργάνωσης των σκέψεων, της προσοχής, της μνήμης, της εκτελεστικής λειτουργίας προγραμματισμού και/ή της επίλυσης προβλημάτων.
  • Σε γλωσσικές διαταραχές που μπορεί να είναι προφορικές ή γραπτές και μπορεί να περιλαμβάνουν δυσκολίες στη μορφή (φωνολογία, μορφολογία, σύνταξη), το περιεχόμενο (σημασιολογία) και/ή τη χρήση (πραγματολογία) της γλώσσας.
  • Σε διαταραχές γραμματισμού (ανάγνωση και γραφή) που σχετίζονται με τη σχέση γράμματος με ήχο (φωνητικά), τη σχέση λέξης προς νόημα (σημασιολογία) και την κατανόηση των ιδεών που παρουσιάζονται σε ένα κείμενο (κατανόηση ανάγνωσης).
  • Σε διαταραχές αισθητηριακής επίγνωσης  που σχετίζεται με την επικοινωνία, την κατάποση ή άλλες λειτουργίες του ανώτερου αεροπεπτικού συστήματος.
  • Οι διαταραχές κατάποσης που περιλαμβάνουν δυσκολίες σε οποιαδήποτε φάση (δηλ. στοματική, φαρυγγική, οισοφαγική).

1.”Speech–Language Pathologists”. ASHA.org. American Speech–Language–Hearing Association. Retrieved 6 April 2015.


2.”Αυτισμός και Επικοινωνία [NIDCD Health Information]” . www.nidcd.nih.gov . Αρχειοθετήθηκε από το πρωτότυπο στις 27 Οκτωβρίου 2011.


3.Ritter, Michaela J. (June 2009). “The Speech–Language Pathologist and Reading: Opportunities to Extend Services for the Children We Serve”. Perspectives on School-Based Issues. 10 (2): 38–44.


4.Καμπανάρου, Μ. (2007). Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας. Αθήνα: Εκδόσεις ΕΛΛΗΝ.
Παιδιά και ενήλικες


5.Roth, Froma P. Speech Language Pathology : Treatment Resource Manual. Cengage Learning, 2015.


6.Factor, Stewart; Weiner, William (2008). Parkinson’s disease: Diagnosis & clinical management (2nd ed.). Demos Medical Publishing. pp. 77–83.

Τι είναι ο αυτισμός;

Συχνότητα – Διάγνωση – Συννοσηρότητα – Θεραπεία

Οι Διαταραχές του Αυτιστικού Φάσματος (Δ.Α.Φ.) ορίζονται ως μία δια βίου αναπτυξιακή διαταραχή που συνήθως διαγιγνώσκεται κατά την παιδική ηλικία.  Τα άτομα με Δ.Α.Φ. παρουσιάζουν μειωμένη λεκτική και μη λεκτική κοινωνική επικοινωνία και αλληλεπίδραση, καθώς και περιορισμένα ή επαναλαμβανόμενα ενδιαφέροντα, συμπεριφορές ή κινήσεις.

Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1990, η ΔΑΦ θεωρείτο μια σπάνια διαταραχή με συχνότητα εμφάνισης 5/10.000 παιδιά. Διαπιστώθηκε πως τα άτομα με Δ.Α.Φ. το 2000 αντιστοιχούσαν σε 1,2 στα 1000, ενώ το 2010 στον ίδιο πληθυσμό τα άτομα με Δ.Α.Φ. ήταν 5,2 στα 1000 άτομα. Πρόκειται για μια σημαντική αύξηση (331%), η οποία παρατηρήθηκε σε μόλις μια δεκαετία. Οι ειδικοί όμως πιστεύουν ότι η αύξηση που παρατηρείται οφείλεται στη μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση, στην ευρύτερη διαθεσιμότητα υπηρεσιών για την διάγνωση του αυτισμού και στις καλύτερες αξιολογικές διαδικασίες και πως δεν πρόκειται για μια πραγματική αύξηση στον αριθμό των παιδιών με αυτισμό. Πρόσφατα δεδομένα από μελέτες αναφέρουν ότι τουλάχιστον το 1% του πληθυσμού έχει αυτισμό, ενώ μελέτη από στις Η.Π.Α (από 11 πολιτείες – το 2018) αναφέρει ότι ο συνολικός επιπολασμός της Δ.Α.Φ.  ήταν 2,3%, δηλαδή 1 στα 44 παιδιά.

Όσον αφορά την Ελλάδα, σύμφωνα με επιδημιολογική έρευνα του 2020, 1 στα 87 παιδιά έχει αυτισμό. Στην ίδια μελέτη εκτιμάται ότι ο αυτισμός είναι 4,14%  φορές πιο διαδεδομένος στα αγόρια σε σχέση με τα κορίτσια,  ποσοστό που επιβεβαιώνεται και από άλλες έρευνες.

Δυστυχώς δεν υπάρχει κάποια εργαστηριακή εξέταση που μπορεί να βοηθήσει στη διάγνωση των Διαταραχών Αυτιστικού Φάσματος. Η διάγνωση βασίζεται στην κλινική παρατήρηση της συμπεριφοράς του παιδιού, στην ψυχοκοινωνική του ανάπτυξη (αναπτυξιακά ορόσημα), στις πληροφορίες που συλλέγονται από τους γονείς, στη διαφοροδιάγνωση αλλά και σε ειδικά ανιχνευτικά εργαλεία. Η διάγνωση πραγματοποιείται από εξειδικευμένους επαγγελματίες υγείας (Αναπτυξιολόγους, Παιδονευρολόγους, Παιδοψυχίατρους) ή ιδανικά από διεπιστημονική ομάδα πολλών και διαφορετικών ειδικοτήτων (λογοθεραπευτεών, εργοθεραπευτών, ψυχολόγων, φυσιοθεραπευτών, ειδικών παιδαγωγών).

Το 2013 η Αμερικανική Ψυχιατρική Εταιρεία με την έκδοση του DSM–V (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition) αντικατέστησε τον όρο «Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή» με τον όρο «Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος» (Δ.Α.Φ.). 

Ο προγενέστερος όρος εμπεριείχε τις εξής διαταραχές : τη αυτιστική διαταραχή, το σύνδρομο ASPERGER, το σύνδρομο RETT, την παιδική αποδιοργανωτική διαταραχή και τις διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές μη προσδιορισμένες αλλιώς (συμπεριλαμβανομένου και του Άτυπου Αυτισμού).   Με την αντικατάσταση του όρου όλες αυτές οι υποκατηγορίες των αναπτυξιακών διαταραχών πλέον δεν διαφοροποιούνται. 

Τα κριτήρια που χρησιμοποιούνται για τη διάγνωση της Δ.Α.Φ. – με βάση το DSM–V είναι τα εξής:

α. Επίμονα  ελλείμματα στην κοινωνική επικοινωνία και κοινωνική αλληλεπίδραση σε διάφορα πλαίσια, εφόσον εκδηλώνονται και τα 3 από τα ακόλουθα:

  1. Ελλείμματα κοινωνικοσυναισθηματικής αμοιβαιότητας.
  2. Ελλείμματα σε μη λεκτικές επικοινωνιακές συμπεριφορές που χρησιμοποιούνται για κοινωνική αλληλεπίδραση.
  3. Ελλείμματα στην ανάπτυξη και στη διατήρηση σχέσεων, κατάλληλων για το αναπτυξιακό επίπεδο (πέραν από αυτές με τους φροντιστές).

β. Περιορισμένα κι επαναλαμβανόμενα μοτίβα συμπεριφοράς, ενδιαφερόντων ή δραστηριοτήτων, εφόσον εκδηλώνονται τουλάχιστον 2 από τα ακόλουθα:

  1. Στερεότυπη ή επαναλαμβανόμενη ομιλία, μηχανικές κινήσεις ή χρήση αντικειμένων.
  2. Υπερβολική προσκόλληση στις ρουτίνες, τελετουργικά πρότυπα, λεκτική ή μη λεκτική συμπεριφορά ή υπερβολική αντίσταση στις αλλαγές.
  3. Ιδιαίτερα περιορισμένα σταθερά ενδιαφέροντα που είναι αφύσικα σε ένταση ή εστίαση.

γ. Τα συμπτώματα πρέπει να είναι παρόντα στην πρώιμη παιδική ηλικία (αλλά μπορεί να εκδηλωθουν πλήρως αργότερα όταν οι διαπροσωπικές σχέσεις απαιτούν πιο αναπτυγμένες  κοινωνικές δεξιότητες – σε μεγαλύτερη ηλικία παρατηρούνται  πιο πολύπλοκες κοινωνικές απαιτήσεις άρα και εμφάνιση μεγαλύτερων δυσκολιών).

δ. Τα συμπτώματα περιορίζουν και βλάπτουν την καθημερινή λειτουργικότητα (σε κοινωνικό,  επικοινωνιακό, επαγγελματικό και λειτουργικό επίπεδο).

Συχνά στα άτομα με Δ.Α.Φ. εμφανίζονται συννοσηρότητες (εμφάνιση δύο ή περισσότερων διαταραχών) που σχετίζονται με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής, υπερκινητικότητα (A.D.H.D.), νοητική υστέρηση, επιληψία, γαστρεντερικά συμπτώματα, προβλήματα ελέγχου σφικτήρων, ψυχιατρικά προβλήματα, προβλήματα ύπνου και προβλήματα σίτισης

Σε μελέτη 25.627 ατόμων με Δ.Α.Φ. το 74% είχε τεκμηριωμένες διαφορές στο τρόπο με τον οποίο ανταποκρινόταν στο αισθητηριακό ερέθισμα. Παρατηρήθηκε λοιπόν πως ο τρόπος απόκρισης ή μη απόκρισης στο αισθητηριακό ερέθισμα σχετίζεται με τη διαχείριση συναισθηματικών καταστάσεων, την εκδήλωση επιθετικότητας, τις διαταραχές στην προσοχή, το αίσθημα του φόβου, την κινητική ανάπτυξη, καθώς και με την σχέση του ατόμου με το φαγητό και τον ύπνο. Τέλος, παρατηρούνται προβλήματα στις κινητικές δεξιότητες (αδρή και λεπτή κινητικότητα) και στο συντονισμό αυτών.

Οι διαταραχές του αυτιστικού φάσματος αποτελούν δια βίου διαταραχή και προς το παρόν δεν υπάρχει οριστική θεραπεία. Υπάρχουν ωστόσο αρκετές παρεμβάσεις σε μικρά παιδιά που φαίνεται έως τώρα να έχουν θετικά  αποτελέσματα. Καλύτερη πρόβλεψη δείχνουν να έχουν η πρώιμη διάγνωση και η παρέμβαση συμπεριφοριστικής κατεύθυνσης με ειδικά προγράμματα λογοθεραπείας, εργοθεραπείας, μουσικοθεραπείας, κοινωνικών ιστοριών, αισθητηριακής ολοκλήρωσης,  ψυχοκοινωνικής εκπαίδευσης, καθώς φαρμακευτικής αγωγής όπου κρίνεται απαραίτητη(όπως σε αυτοτραυματική συμπεριφορά). Επίσης, τα περισσότερα άτομα με Δ.Α.Φ. ανταποκρίνονται καλύτερα σε εξαιρετικά δομημένα και εξειδικευμένα προγράμματα.

Οι εξατομικευμένες παρεμβάσεις έχουν σκοπό να μειώσουν τα συμπτώματα, να βελτιώσουν τη γνωστική ικανότητα, να βελτιώσουν τις κοινωνικές, λεκτικές και επικοινωνιακές δεξιότητες των παιδιών, να αναπτύξουν τις καθημερινές δεξιότητες διαβίωσης και να μεγιστοποιήσουν την ικανότητα του παιδιού να λειτουργεί και να συμμετέχει στην κοινότητα. Τα θεραπευτικά προγράμματα εμπλέκουν συνήθως πολλούς τομείς που μπορούν να περιλαμβάνουν: παρεμβάσεις με τη συμμετοχή των γονέων ακολουθώντας διαδραστικές συμπεριφορικές θεραπείες που θέτουν ως γνώμονα το παιδί και τις ανάγκες του και μπορούν να βελτιώσουν όχι μόνο τα συμπτώματα του αυτισμού αλλά και να βοηθήσουν το παιδί με αυτισμό να αξιοποιήσει στο μέγιστο δυνατό βαθμό τις ικανότητές του.

Η παρέμβαση μπορεί να διαφέρει ανάλογα με την ηλικία, τα δυνατά σημεία, τις δυσκολίες και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ενός παιδιού.  Πολύ χρήσιμη βοήθεια για τις οικογένειες παιδιών με Δ.Α.Φ. είναι και η συμβουλευτική οικογένειας από ειδικό, ενημερωμένο για θέματα νευροαναπτυξιακών διαταραχών.

Αν και είναι γνωστά τα οφέλη της Πρώιμης Παρέμβασης, πολλά άτομα επωφελούνται από τη παρέμβαση ανεξαρτήτως της ηλικίας διάγνωσής τους. Άτομα όλων των ηλικιών και όλων των επιπέδων ικανότητας μπορούν συχνά να βελτιωθούν μετά από καλά σχεδιασμένες παρεμβάσεις σε διάφορους τομείς.

  1. Thomaidis, L., Mavroeidi,N., Richardson C., Choleva, A.,Damianos, G., Bolias K. & Tsolia, M.(2020). Autism Spectrum Disorders in Greece: Nationwide Prevalence in 10–11 Year-Old Children and Regional Disparities. Journal of Clinican Medicine, 9, (7), 1-20.

 

  1. Polyak A., Kubina R.M. and Girirajan S. (2015). Comorbidity of Intellectual Disability Confounds Ascertainment of Autism: Implications for Genetic Diagnosis. American Journal of Medical Genetics Part B : Neuropsychiatric Genetics, 168,(7), 600–608.

 

  1. Maenner M.J., Shaw K.A., Bakian A.V., Bilder D.A., Durkin M.S., Esler A., Furnier S.M., Hallas L., Hall-Lande J., Hudson A., Hughes M.M., Patrick M., Pierce K., Poynter J.N., Salinas A., Shenouda J., Vehorn A., Warren Z.,Constantino J.N., DiRienzo M., Fitzgerald R.T., Grzybowski A., Spivey M.H., Pettygrove S., ZahorodnyW., Ali A., Andrews J.G., Baroud T., Gutierrez J., Hewitt A., Lee L.C., Lopez M., Mancilla K.C., McArthur D., Schwenk Y.D., Washington A., Williams S., Cogswell M.E. (2021). Prevalence and Characteristics of Autism Spectrum Disorder Among Children Aged 8 Years — Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 Sites, United States, 2018.US Department of Health and Human Services/Centers for Disease Control and Prevention, MMWR, 70(11), 1-16.

 

  1. Grant, R., Nozyce, M. (2013). Proposed Changes to the American Psychiatric Association Diagnostic Criteria for Autism Spectrum Disorder : Implications for Young Children and Their Families. Matern Child Health J. (2013), 17,(4), 586–592.

 

  1. American Psychiatric Association (2000), Μετάφραση : Γκοτζαμάνης Κ. (2004). Διαγνωστικά Κριτήρια DSM – IV – TR. Αθήνα : ιατρικές εκδόσεις Λίτσας.

 

  1. Maenner M.J., Rice C.E., Arneson C.L., Cunniff C., Schieve L.A., Carpenter L.A., Braun K.N.V., Kirby R., Bakian A.V., Durkin M.S., (2014). Potential Impact of DSM-5 Criteria on Autism Spectrum Disorder Prevalence Estimates JAMA Psychiatry, 71, (3),    292-300.

Πρώιμη Παρέμβαση

Η πρώιμη παρέμβαση χρησιμοποιείται για να περιγράψει τις υπηρεσίες και την υποστήριξη που είναι διαθέσιμες σε παιδιά ηλικίας από 0 έως 3 ετών. Στόχος της είναι να εξομαλύνει τις δυσκολίες που εμφανίζονται και να βοηθήσει το παιδί να πετύχει τα ηλικιακά ορόσημα της ηλικίας του. Επίσης, στόχος τη είναι να προλάβει ή να ελαχιστοποίηση την εμφάνιση δευτερογενών δυσκολιών και να βοηθήσει την οικογένεια να προάγει εκείνα τα περιβάλλοντα και τις συμπεριφορές που θα επιτρέψουν στο παιδί να αναπτύξει πλήρως τις δεξιότητες και τις ικανότητες του.
Τα πρώτα χρόνια της παιδικής ηλικίας είναι κρίσιμα για τη γνωστική, αισθητηριακή και κινητική ανάπτυξη, τη συναισθηματική και προσωπική εξέλιξη, την κατάκτηση της γλώσσας και τη θεμελίωση της δια βίου μάθησης. Μέχρι την προσχολική ηλικία (έως 6 ετών) ο εγκέφαλος αναπτύσσεται ραγδαία με την επιμήκυνση των αξόνων, την επέκταση των δενδριτών στις συνάψεις και τη μυελινοποίηση. Η προσχολική ηλικία είναι μια σημαντική περίοδος στη ζωή κάθε ανθρώπου. Κάθε υστέρηση στην ανάπτυξη του παιδιού σε αυτή την ηλικία έχει και μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην εξέλιξη του παιδιού, καθώς και στην σχέση του με τους γονείς του. Υπάρχουν κρίσιμες και ευαίσθητες περίοδοι ανάπτυξης.

 

  • κινδυνεύουν να εμφανίσουν νευροαναπτυξιακές διαταραχές και δυσκολίες των αναπτυξιακών οροσήμων, λόγω πρωορότητας, επιβαρυντικών ψυχοκοινωνικών συνθηκών, σύνδρομα
  • έχουν νευροαναπτυξιακές διαταραχές – Ν.Α.Δ.- (π.χ. καθυστέρηση λόγου, διαταραχή του αυτιστικού φάσματος, δυσπραξία, ειδική γλωσσική διαταραχή)
  • έχουν αισθητηριακή αποστέρηση (τυφλότητα, κώφωση)
  • φέρουν χρόνια προβλήματα υγείας (καρδιακά, επιληψία, κυστική ίνωση, ρευματισμό κ.ο.κ.)
  • παρουσιάζουν για άγνωστη αιτιολογία αποκλίνουσες συμπεριφορές, οι οποίες επηρεάζουν την εξέλιξη και την ανάπτυξή τους
  • Σίτιση
  • Αισθητηριακή Αντίληψη
  • Αισθητηριακή Ολοκλήρωση   
  • Κιναισθητική Επεξεργασία του περιβάλλοντος
  • Αδρή Κινητικότητα
  • Λεπτή Κινητικότητα
  • Επικοινωνία (λόγος, ομιλία)
  • Γνωστικός Τομέας Ανάπτυξης (προγλωσσικές-προμαθητικές γνώσεις, χωρικός-χρονικός προσανατολισμός κλπ)
  • Κοινωνικές Δεξιότητες- Προσαρμοστική Συμπεριφορά.

(λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, ειδικούς παιδαγωγούς) με εξειδικευμένες γνώσεις πάνω στην  νευροαναπτυξιακή εξέλιξη και σε προσεγγίσεις πρώιμης παρέμβασης. Για την επιτυχή παρέμβαση ο ειδικός Πρώιμης Παρέμβασης πρέπει να συνεργαστεί -ως μέρος της διεπιστημονικής ομάδας- με άλλους ειδικούς υγείας όπως παιδίατρο, ωτορινολαρυγγολόγο, αναπτυξιολόγο, παιδονευρολόγο, νηπιαγωγό και πάνω από όλα με την οικογένεια και τους φροντιστές του παιδιού. Η διεπιστημονική προσέγγιση διευκολύνει την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των μελών της ομάδας, θέτει ρεαλιστικούς στόχους και προάγει την ολιστική προσέγγιση για την αντιμετώπιση των δυσκολιών.   

Η ενημέρωση και η συνεργασία της η οικογένεια παίζει τον σημαντικότερο ρόλο στην πρώιμη παρέμβαση αφού είναι αυτή που συνήθως αντιμετωπίζει τις δυσκολίες και έρχεται αντιμέτωπη με τις καθημερινές προκλήσεις που αντιμετωπίσει ένα παιδί. Η ποιότητα των σχέσεων με τα πρόσωπα φροντίδας παίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη. Μην ξεχνάμε ότι οι γονείς είναι αυτοί που γνωρίζουν το παιδί καλύτερα και είναι οι φυσικοί παιδαγωγοί του. Η οικογένεια είναι η πιο ουσιαστική πηγή μάθησης, εξελικτικής ενθάρρυνσης και συναισθηματικής στήριξης που έχει κάθε παιδί.

  • λάβει ολοκληρωμένη και όχι αποσπασματική εικόνα των αναγκών και των δυσκολιών του παιδιού & της οικογένειας
  • θέσει στόχους για τις προτεραιότητες και τις παρεμβάσεις που χρειάζονται
  • συλλέξει στοιχεία από τα διάφορα πλαίσια αλληλεπίδρασης
  • παρέχει ενημέρωση και καθοδήγηση των γονιών
  • παρέχουμε Εξατομικευμένο Πρόγραμμα και ρεαλιστικούς στόχους
  • διευκολύνουμε τους γονείς στα αναπτυξιακά βήματα του παιδιού δίνοντας πληροφορίες για τους αναπτυξιακός χάρτες και τι ακολουθεί
  • ενισχύσουμε τη σχέση γονέα-παιδιού
  • διευκολύνουμε την αλληλεπίδραση και την επικοινωνία μητέρας-παιδιού
  • ενισχύσουμε τη σταθερή συμμετοχή των υπόλοιπων φροντιστών
  • δίνουμε πληροφορίες, στηρίζουμε και προσαρμόζουμε της παρεμβάσεις στο παιδί και το περιβάλλον του
  • ενισχύσουμε το παιχνίδι σαν μέσο ανάπτυξης, το παιδί αναπτύσσεται και μαθαίνει παίζοντας
  • βοηθήσουμε την ένταξη του παιδιού σε ομάδα

Ο φυσικός χώρος όπου το παιδί μεγαλώνει αποτελεί ένα οικείο και ζεστό περιβάλλον που επιτρέπει να εισάγουμε σταδιακά δραστηριότητες που θα βοηθήσουν να αναπτυχθούν καινούργιες δεξιότητες. Αρκετά παιδιά εμφανίζουν δυσκολίες προσαρμογής σε καινούργια περιβάλλοντα, διαδικασία που τους προκαλεί άγχος. Επίσης, όταν η Πρώιμη Παρέμβαση πραγματοποιείται στο σπίτι, επιτυγχάνεται πιο εύκολη και άμεση εκπαίδευση δεξιοτήτων και γενίκευση σε τομείς που αφορούν την καθημερινή λειτουργικότητα. Μπορούν να γίνουν προσαρμογές για να ενισχύσουμε την πρωτοβουλία, να δημιουργήσουμε συνθήκες μάθησης μέσα από οικεία αντικείμενα και παιχνίδια, να καθοδηγήσουμε και να ενισχύσουμε τα επικοινωνιακά πρότυπα μέσα στις καθημερινές δραστηριότητες. Τέλος, μπορούμε να πετύχουμε πιο εύκολη και άμεση παρέμβαση στη διαχείριση δύσκολης συμπεριφοράς και των εκρήξεων που συχνά εμφανίζονται σε παιδιά που δυσκολεύονται να εκφραστούν. Τέτοιες παρεμβάσεις, όταν συμβαίνουν στο σπίτι, μπορεί να γενικευτούν πιο εύκολα και σε άλλους χώρους (όπως στον παιδικό σταθμό και στο νηπιαγωγείο). Η διαχείριση αυτών των συμπεριφορών θέτει την έννοια των ορίων και τις βασικές αρχές επικοινωνιακής συμπεριφοράς.   

όσο πιο νωρίς ξεκινάει η παρέμβαση, τόσο πιο πιθανό είναι τα θετικά αποτελέσματα να έχουν μακροχρόνιες επιδράσεις στην ανάπτυξη του παιδιού. Η Πρώιμη Παρέμβαση σε παιδιά με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος φαίνεται να αποτελεί, μέχρι τώρα, την αποτελεσματικότερη θεραπεία. Αν για τον οποιοδήποτε λόγο αισθανθείτε ότι το παιδί σας δυσκολεύεται να αναπτύξει, να κατακτήσει ή/και να μεταβεί σε μια δεξιότητα, απευθυνθείτε στον παιδίατρό σας ή σε έναν ειδικό Πρώιμης Παρέμβασης για πληροφορίες και καθοδήγηση.

1.Guralnick, Michael J. “Why Early Intervention Works.” Infants & Young Children, vol. 24, no. 1, 2011, pp. 6–28, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3083071/, https://doi.org/10.1097/iyc.0b013e3182002cfe.

2.Centers for Disease Control and Prevention
https://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/parents/states.html

3.American Speech – Language – Hearing Association
https://www.asha.org/practice-portal/professional-issues/early-intervention/#collapse_1

4.PDF : EARLY CHILDHOOD INTERVENTION – PROGRESS AND DEVELOPMENTS 2005–2010
FROM European Agency for Development in Special Needs Education

5.PDF : European Developments in Early Childhood Intervention, Edited by Barry Carpenter, Jacques Schloesser and Jo Egerton, An Eurlyaid Publication, 2009

6.Δροσινού-Κορέα, Μ. (2017). Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση : Η “δια” της ειδικής αγωγής πρόταση εκπαίδευσης των παιδιών και νέων με ιδιαιτερότητες. Πάτρα: OpportUna.

7.Colizzi, Marco, et al. “Prevention and Early Intervention in Youth Mental Health: Is It Time for a Multidisciplinary and Trans-Diagnostic Model for Care?” International Journal of Mental Health Systems, vol. 14, no. 1, 24 Mar. 2020, pp. 1–14, ijmhs.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13033-020-00356-9, https://doi.org/10.1186/s13033-020-00356-9.

8.Δημιουργία προγράμματος ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης με έμφαση στις συναισθηματικές δυσκολίες (2016), Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης 2015(1):44 DOI:10.12681/edusc.218

9.Ευρωπαϊκή Επιτροπή (2011) Ανακοίνωση από την Επιτροπή σχετικά με την Προσχολική Εκπαίδευση και Φροντίδα (Φεβρουάριος 2011) COM(2011) 66

10.European Association of Service providers for Persons with Disabilities
https://easpd.eu/projects-early-childhood-intervention/

Στάδια Ανάπτυξης Λόγου

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΆ ΣΤΑΔΙΑ ΛΟΓΟΥ

  • Ανταποκρίνεται σε ήχους
  • Ηρεμεί ή χαμογελάει όταν του μιλάνε
  • Παράγει ήχους εναλλάξ μαζί σας
  • Παράγει ήχους που διαφέρουν ανάλογα με το αν είναι χαρούμενο ή αναστατωμένο
  • Αναγνωρίζε αγαπημένα πρόσωπα και κάποια κοινά αντικείμενα
  • Γυρίζει και κοιτάζει προς την πηγή του ήχου ή άτομα που μιλούν

 

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΑ ΣΤΑΔΙΑ ΣΙΤΙΣΗΣ

  • Κρατάει το κεφάλι ψηλά όταν υποστηρίζεται
  • Γυρίζει το κεφάλι προς τη θηλή και ανοίγει το στόμα
  • Εμφανίζονται τα αντανακλαστικά της αναζήτησης θηλασμού και το εξ’ έμεσης
  • Η τροφή είναι σε υγρή μορφή (γάλα)

 

ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΚΖ

  • Θηλάζει


KINHTIKO :

  • Στηρίζει και σηκώνει το κεφάλι του όταν είναι ανάσκελα,
  • Κλοτσάει
  • Αρχίζει να ξαπλώνει στα πλάγια
  • Κουνάει ολοένα και περισσότερο το κεφάλι του
  • Αντανακλαστικό κλείσιμο του χεριού όταν ένα αντικείμενο έρχεται σε επαφή με την παλάμη ( παλαμική λαβή ) 
  • Προσπαθεί να πιάσει αντικείμενα αλλά δεν τα καταφέρνει,

 

ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ – ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟ

  • Αναπτύσσει δέσιμο με το πρόσωπο που το φροντίζει
  • Δείχνει ευχαρίστηση
  • Δείχνει έκπληξη
  • Αναπτύσσει κοινωνικό χαμόγελο
  • Χαμογελάει όταν του χαμογελούν
  • Ανταποκρίνεται στη μουσική
  • Εκφράζει χαρά


ΕΞΕΛΙΞΗ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

  • Παίζει με τα δάχτυλα των χεριών και των ποδιών του
  • Δείχνει ενδιαφέρον για κρεμαστά παιχνίδια και παιχνίδια που παράγουν ήχο
  • Του αρέσουν εικόνες που είναι χρωματικά αντίθετες

TIPS:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Ομιλία - Λόγος - Κατάποση

Εν αρχή είναι  ο λόγος……. Και όχι τυχαία!!!

Ο λόγος, ο ιδιαίτερος αυτός τρόπος με τον οποίο εκφράζεται κάθε άτομο, αφορά στην ικανότητα του  να χρησιμοποιεί λέξεις και συνδυασμούς λέξεων με συγκεκριμένη δομή και μορφή, έτσι ώστε να μεταφέρει  τα μηνύματά του, τις σκέψεις του , τα συναισθήματα του στο γύρω κόσμο αλλά και να κατανοήσει τα μηνύματα των άλλων. Ο λόγος χωρίζεται σε εκφραστικό και αντιληπτικό λόγο.  

Ενώ για πολλούς ο λόγος, η ομιλία και η επικοινωνία αποτελούν συνώνυμες έννοιες τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά. 
Ο  εκφραστικός λόγος,  αποτελείται από την ομιλία δηλ. την άρθρωση, την προσωδία, το ρυθμό (φωνή και ροή) αλλά κατά την πραγματοποίηση του μπορούμε να παρατηρήσουμε και πολλά άλλα στοιχεία του λόγου όπως την πραγματολογία, την σύνταξη, την σωστή θεματολογία, τις εκφράσεις του προσώπου, τη σωστή στάση τους σώματος κ.α.

Ο αντιληπτικός  (δεκτικός) λόγος από την άλλη,  είναι η ικανότητα μας να κατανοούμε και να αντιλαμβανόμαστε αυτά που μας λένε οι άλλοι. Η ανάπτυξη του ξεκινάει από την μέρα που θα γεννηθεί ένα μωρό και εξελίσσεται / μεταβάλλεται καθ’ όλη την διάρκεια της ζωής του.  
Όλες οι παραπάνω δεξιότητες αλληλοεμπεριέχονται η μία στην άλλη και  αποτελούν  τον ακρογωνιαίο λίθο για την ανάπτυξη της επικοινωνίας.
Η επικοινωνία εμπεριέχει εκτός από τα  λεκτικά συστήματα που αναφέραμε και όλα τα εξωλεκτικά χαρακτηριστικά (εκφράσεις προσώπου, στάση σώματος, χειρονομίες)  που είναι απαραίτητα  για την ‘σωστή’ μεταφορά του μηνύματος. Η επικοινωνία μπορεί να επιτελείται μη λεκτικά όπως σε περιπτώσεις χρήσης της νοηματικής γλώσσας και σε περιπτώσεις χρήσης εναλλακτικής επικοινωνίας μέσω εικόνων και ηλεκτρικών συστημάτων παραγωγής φωνής.   

Η Αμερικάνικη Επιτροπή για τις Επικοινωνιακές Ανάγκες Ατόμων με Σοβαρές Αναπηρίες δηλώνει ότι «ως επικοινωνία ορίζεται κάθε πράξη με την οποία ένα άτομο δίνει ή λαμβάνει από ένα άλλο άτομο πληροφορίες για τις ανάγκες, επιθυμίες, αντιλήψεις, γνώσεις και τη συναισθηματική του κατάσταση» National Joint Committee for the Communicative Needs of Persons with Severe Disabilities, (1989). 
Σε αυτή την πολύπλοκη διαδικασία της επικοινωνίας μπορεί να εμφανιστούν διάφορες διαταραχές για ποικίλους λόγους. Κατά την βρεφική και παιδική ηλικία, όπου και συμβαίνει η ανάπτυξη του λόγου και ο συντονισμός  των οργάνων της ομιλίας, μπορεί να παρουσιαστεί  καθυστερημένη ή αποκλίνουσα  συμπεριφορά προκαλώντας δυσκολίες στην ανάπτυξη της επικοινωνίας. 

Συχνές αιτίες που προκαλούν τέτοιες καταστάσεις είναι : 
• ανατομικά προβλήματα, 
• γενετική προδιάθεση, 
• αναπτυξιακές νευρολογικές διαταραχές (π.χ. αυτισμός, σύνδρομα, νοητική υστέρηση, εγκεφαλική παράλυση, γενικευμένη υποτονία), 
• περιγεννητικά προβλήματα 
• ανωριμότητα ή καθυστέρηση νευρολογικής ωρίμανσης
• συχνές ωτίτιδες και προβλήματα ακοής κατά τα πρώτα έτη της ζωής,
• ασθένειες (π.χ. μηνιγγίτιδα, εγκεφαλίτιδα) 
• άγνωστη αιτιολογία

Η σίτιση αποτελεί και αυτή μία δεξιότητα. Είναι αναγκαία για την ζωή κάθε ανθρώπου και αναπτύσσεται σταδιακά τους πρώτους μήνες. Η σίτιση ξεκινάει με τις θηλαστικές κινήσεις. Τα παιδιά ηλικίας μέχρι 6 μηνών επιτυγχάνουν την σίτιση μέσω των πρωτόγονων νεογνικών αντανακλαστικών. Μετά την ηλικία αυτή, η υφές αλλάζουν και η σίτιση γίνεται μια συμπεριφορά ή δεξιότητα που το παιδί πρέπει να μάθει.

Στην πορεία ανάπτυξης της σίτισης το παιδί έρχεται αντιμέτωπο με πολλές προκλήσεις. Η ένταξη τροφών  διαφορετικών υφών, συστάσεων και γεύσεων γίνεται σταδιακά (ξεκινάει στην ηλικία των 6μηνών και ολοκληρώνεται περίπου τον 24ο μήνα ζωής)  και εντάσσεται στα αναπτυξιακά στάδια που κατακτάει ένα παιδί.

Όσο μεγαλώνει το παιδί ενδυναμώνονται τα όργανα μάσησης και κατάποσης μέσω της διαδικασία της σίτισης αλλά και της ομιλίας, αλλάζουν οι ανατομικές διατάξεις των οργάνων και το παιδί γίνεται όλο και πιο ικανό να χρησιμοποιεί τα όργανα της μάσησης και της κατάποσης για να διαχειριστεί νέες τροφές.

Η επίτευξη αυτής της διαδικασία προσφέρει στο παιδί την ικανότητα, προς στο τέλος του 2ου έτους,  να έχει συμπεριλάβει όλες τις τροφές στη διατροφή του. Ο γενικός κανόνας στην περίοδο αυτή είναι η ποικιλία στην διατροφή. Οι τροφές αποτελούν ένα έντονο αισθητηριακό ερέθισμα μέσω της γεύσης, της όσφρηση, της υφής, της όρασης (κρύο ζεστό, ζουμερό, σκληρό, μαλακό,κόκκινο, πράσινο) που πρέπει να διαχειριστεί.

Τα παιδιά με αισθητηριακές διαταραχές, όπως στον αυτισμό, δυσκολεύονται ιδιαίτερα να εντάξουν καινούργιες τροφές στην διατροφή τους. Σε καταστάσεις που ένα μωρό ή ένα παιδί παρουσιάζει μυολειτουργικές δυσκολίες των οργάνων της σίτισης (όπως την εγκεφαλική παράλυση, σχιστίες, επεμβάσεις) η λήψη τροφής μπορεί να γίνει μια δύσκολη διαδικασία επικίνδυνη για την ανάπτυξη και τη ζωή του και πρέπει να λαμβάνει άμεσης αντιμετώπισης από διεπιστημόνική ομάδα ειδικών γιατρών και θεραπευτών (παιδογαστρεντερολόγους, παιδονευρολόγους, αναπτυξιολόγους, λόγοθεραπευτές, εργοθεραπευτές). Επίσης, υπάρχουν κάποιες ιατρικές καταστάσεις που μπορεί και αυτές να δημιουργήσουν αρνητικές επιπτώσεις στην σίτιση ενός παιδιού όπως, οι τροφικές αλλεργίες, η γαστροοισοφαγική  παλίνδρόμηση και η ηωσινοφιλική οισοφαγίτιδα (ανοσολογική νόσος), οι οποίες θα πρέπει να αντιμετωπίζονται άμεσα. Σε πιο σοβαρές περιπτώσεις μπορεί να εμφανίζεται συννοσηρότητα διαταραχών σε διάφορα συστήματα.

Συχνές αιτίες που προκαλούν τέτοιες καταστάσεις είναι :

  • ανατομικά προβλήματα,
  • γενετική προδιάθεση,
  • προωρότητα, χαμηλό βάρος γέννησης
  • αναπνευστικά προβλήματα
  • διαταραχές πεπτικού συστήματος (ΓΟΠ, ηωσινοφιλική οισοφαγίτιδα, δυσκοιλιότητα)
  • τροφικές αλλεργίες
  • αναπτυξιακές νευρολογικές διαταραχές (π.χ. αυτισμός, σύνδρομα, νοητική υστέρηση, εγκεφαλική παράλυση, γενικευμένη υποτονία),
  • ανωριμότητα ή καθυστέρηση νευρολογικής ωρίμανσης
  • ασθένειες (π.χ. μηνιγγίτιδα, εγκεφαλίτιδα, επιληπτικές κρίσεις)
  • αισθητηριακά προβλήματα
  • προβλήματα συμπεριφορά

Τα συστήματα μάσηση και άρθρωσης χρησιμοποιούν μια πληθώρα κοινών οργάνων – μυών  και ενός πολύπλοκου μηχανισμού συνεργασίας μεταξύ τους για να μπορέσουν να αναπτυχθούν και τα δύο επιτυχώς (π.χ. κατά την κατάποση σταματάει η αναπνοή και προστατεύεται αντανακλαστικά ο λάρυγγας). Αδυναμία ανάπτυξης ενός συστήματός, μπορεί σε κάποιες περιπτώσεις,  να σημαίνει αδυναμία ανάπτυξης και του άλλου συστήματος (π.χ. ένα παιδί που δεν μπορεί να κάνει πλάγιες μασητικές κινήσεις πιθανώς να εμφανίζει και αρθρωτικές δυσκολίες κατά την ανάπτυξη του λόγου).

Ανεξάρτητα από την αιτιολογία, όμως, πλέον υπάρχουν ειδικοί που μπορούν να βοηθήσουν κάθε άτομο να  αναπτύξει ή να αποκαταστήσει τις επικοινωνιακές και λειτουργικές του δεξιότητες και ικανότητες. Θα πρέπει πάντοτε, επίσης, να θυμάστε ότι κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός και αναπτύσσεται  με το δικό του ρυθμό.    

Αν για οποιοδήποτε λόγο, ανησυχείτε για την ανάπτυξη του παιδιού σας, θα πρέπει να απευθυνθείτε στον παιδίατρο σας και σε ειδικό λογοθεραπευτή ή λογοπαθολόγο.

1.Obler, Loraine K, and Kris Gjerlow. Language and the Brain. Cambridge, Uk ; New York, Ny, Cambridge University Press, 2010.

2.Κανακούδη – Τσακαλίδου Φ., Κάτζος Γ. Βασική παιδιατρική. University Studio Press Α.Ε., Θεσσαλονική, 2007.

3.Λογοθέτης Ι., Μυλωνάς Ι. Νευρολογία Λογοθέτη. University Studio Press Α.Ε., Θεσσαλονική, 2004.

4.Πρώιος, Χ. Δυσφαγία, δυσφασία, δυσαρθρία : λογοπαθολογία για ενήλικες και παιδιά Θεσσαλονίκη : Grapholine, 2005.

5.Rosenbek, John C, and Harrison N Jones. Dysphagia in Movement Disorders. Plural Publishing, 1 Nov. 2008.

6.Udall, John Nicholas. “Infant Feeding: Initiation, Problems, Approaches.” Current Problems in Pediatric and Adolescent Health Care, vol. 37, no. 10, Nov. 2007, pp. 374–399, https://doi.org/10.1016/j.cppeds.2007.09.001. Accessed 10 Nov. 2019.

7.Rosenfeld-Johnson, Sara. Oral Placement Therapy for Speech Clarity and Feeding. Charleston, Sc, Talk Tools Therapy, 2009.

8.Adams-Chapman, Ira, et al. “Association between Feeding Difficulties and Language Delay in Preterm Infants Using Bayley Scales of Infant Development-Third Edition.” The Journal of Pediatrics, vol. 163, no. 3, Sept. 2013, pp. 680-685.e3.

9. Brady, Nancy C., et al. “Communication Services and Supports for Individuals with Severe Disabilities: Guidance for Assessment and Intervention.” American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, vol. 121, no. 2, Mar. 2016, pp. 121–138